Oavsett politisk åsikt - hur kan reglerna va ok??


Började dagen med te igen, halsen bråkar... Sätter mig vid datorn, aftonbladet.se ligger som startsida och som vanligt scrollar jag mig igenom nyheterna och fastnar vid en artikel -
"Fallet Annica" - en världsnyhet.
Vid årsskiftet 09/10 var det många högljudda röster om alla som skulle bli utförsäkrade. Sen rann nyhetens behag ut i sanden och det blev tyst. Men nu kommer en stark påminnelse om att människor blir utförsäkrade, trots sina oförmågor.

Artikeln handlar om Emelie Holmquists mamma som, pga en läkares otrolig miss & lathet, har förlorat sin förmåga att leva som en normal människa. Denna läkare skrev "Akromegali?" i journalen, en ovanlig sjukdom som kan upptäckas genom ett blodprov.
Men inget blodprov gjordes.
Drygt ett år senare, av en annan läkare, blev provet gjort. Och nu kunde frågetecknet tas bort.
Det var Akromegali.
Annica Holmquist, Emelies sjuka mamma, är nu utförsäkrad och har 4 månader på sig att sälja sin lägenhet...

I Aftonbladets artikel är det länkat till Emelis blogg och det inlägg där hon berättar historien om sin mamma. Den kommer du till om du klickar här. Det är ett ganska långt inlägg, men ta dig tid och läs. Tänk om det var någon av mina föräldrar som detta drabbat! Hemska tanke!!
Fy fan för hur sjuka behandlas! 


Denna nyhet har även spridit sig utomlands och en amerikansk bloggare har lagt upp ett inlägg om Emelies blogg och berättelsen om hennes mamma. Den bloggen finner du här.
AmericaBlog har i sin tur blivit omnämnt i en annan blogg, på The Washington Posts hemsida. Den finns här.
Och på youtube har det dykt upp en video som föreställer ett samtal mellan Emelie och Fredrik Reinfeldt. Det är en kort video, som du hittar till genom att klicka här.


Ärligt talat. Är det någon mer än jag som känner rädsla för att bli sjuk? Att läkaren jag går till undersöker och fastställer oförmåga att arbeta, betyder inte automatiskt att jag har rätt till hjälp. Det avgör tydligen någon som aldrig träffat mig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0