Vad snackar du om?!




I tidningen Tryck fann jag en Oundbärlig värmländsk parlör. När jag kollade igenom listan kunde jag inte annat än att undra: Pratar jag verkligen så här?? hahaha

Blåbbär - blåbär
Bôscta tännera - borsta tänderna
Bôtte - knuffa, putta
Byxsprôtta - gylf
Dol teet - ställa till det
Dotera - dottern
Dretonge - skitunge
Drethus - toaletten
Dyngi - smutsig
Feschli - finkänslig
Fladderdreeta - diarré
Flôtpôs - överviktig alt. dryg person
Fôggel - fågel
Frôsen - frusen, kall
Fårrurä? - Får du det?
Gerräj - Ge dej!
Glinnt - jättehalt
Glyyse - stirra, titta
Gôr - lera alt. jätte- (jmfr. gôrmôe = jättemycket)
Grunnôr - funderar
Haasärämärä? - Hur är det med dig?
Hanses - hans
Hôcken - vem
Huun/Hunn - hunden
Hännaätter - från och med nu, hädanefter
Härta - hälften
Ittna - inget
Jaale - gärde
Jolâppel - potatis
Jämt - bara
Klothôvve - idiot
Klôvi - klantig
Knô - knuffas, trängas
Knôvvlit - krångligt
Kockôl (is-, snö-, jord- etc) - klump
Kääri - stöddig
Kôrv - korv
Ligge på hôl - ha sex
Liggnas - liggandes
Mockle - småpyssla
Mullsôrk - åkersork
Môltôr - hjortron
Natta - natten
Nolôt - norrut
Nöschk - norsk
Nåck - nog
Ogg - också
Ongera - barnen, ungarna
Onn - arg
Pessô - kissa
Pöös/Pöse - påse, kasse
Seckt - segt, tråkigt
Sinni - arg
Sköjjörô - skojare
Sludit - konstigt, roligt
Stri - prata
Svôlten - hungrig
Tôl - tål
Tôlôr - pratar
Tölit - tråkigt
Uttersia - utsidan
Uttäck - otäck, otrevlig
Vrinsur - jättearg
Åälvann - ödemarken
ô/ôj - du
Ömmli - känslig
Öppå - ovanpå
Örj - jämra sig
Öschöl - slöseri

Kan ju säga att jag inte använder alla dessa ord, men majoriteten finns i mitt ordförråd...
Fatt dä'rå!! :)
Kan vara lite svårt att läsa orden så här rakt upp å ner. Om jag lägger betoningen på fel ställe i ordet fattar jag ju knappt vad det står!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Haha klockrent! Nu blir de danspass :P

2009-03-03 @ 18:55:26
URL: http://emelieahgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0