Läskig start...


Kl 5:45 pep det till i mobilen å pappa skickade första grattis-hälsningen! :)
Efter det ansåg tydligen min kropp att jag sovit länge nog å blev pigg!! Ja ja, tänkte jag. Jag behöver ju inte gå upp, utan kan ligga kvar å läsa lite.
Efter en liten stund pep det till igen i mobilen. Pappa igen: DET BRINNER PÅ KALVHOLMEN
Men shit, tänkte jag! Pappa jobbar ju på Metso så det ligger ju precis bredvid! Men han hade inte hört något på nyheterna än, så han visste inget mer än det han hade sett redan när han cyklade till jobbet vid 4-tiden.
På med datorn å spana om det finns något om det på nätet. Min första sida är aftonbladet.se å jag behövde inte leta längre. För nyheten var det första som poppade upp!

 

STORBRAND NÄRA OLJECISTERNER

En storbrand rasade under natten och morgonen i oljehamnen i Karlstad.

Bara ett par hundra meter från Shells oljecisterner.

- Vi har ännu inte kontroll på branden, säger Nils Weslin, räddningschef vid Räddningstjänsten i Karlstad.

Under natten fattade ett lager med massaved eld vid oljehamnen i Karlstad. Lagret, ett så kallat massavedsdelta, består av flis och bark. Vid fyratiden i morse var branden som häftigast. Blåsten har försvårat släckningsarbetet.

Området avspärrat

Ett massivt räddningspådrag från fem stationer i Västsverige kallades till hamnen, och ett stort område spärrades av.

Räddningstjänsten har i nuläget inte kontroll över branden. Under morgonen anlände brandkår från Göteborg, redo för storskaligt släckningsarbete.

Anledningen till det stora pådraget är för att Shells två stora oljecisterner ligger bara hundra meter från den vilda branden. Oljehamnen ligger ett par kilometer söder om centrala Karlstad.

"Gnistor kan nå oljecisternerna"

Räddningstjänsten befarar nu att elden kan orsaka en katastrof.

- Vi är rädda för att gnistor kan nå oljecisternerna. Det vore illa, olja brinner bra, säger räddningschefen Nils Weslin.

Patrik Gustavsson, 43, satt i natt med ett tiotal kompisar och spelade dataspel i en lokal en knapp kilometer från hamnen när de plötsligt nåddes av larmet.

- Vi hade dataträff i en lokal. Plötsligt kom Securitas inrusande och varnade oss för explosionsrisk. De evakuerade hela området. Väktarna var väldigt uppspelta, säger han.

Räddningstjänsten högsta prioritet är nu att ta kontroll över branden, för att sedan inleda släckningsarbetet. Något som förmodligen kommer pågå under hela söndagen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3624661.ab 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3624877.ab?service=galleryFlash

Nu är det alltså bara att hålla tummarna för att man inte hör någon explosion under dagen!


Något roligare är det ju att jag ska till IKEA med mamma å mormor vid 10-tiden. Allt jag vet att jag ska ha är värmeljus. Men säkrt komemr jag åka därifrån med något mer! Det är något slags syndrom man drabbas av när man kommer till IKEA! :)

Nä men nu är det väl dags för lite frukost då. Hungern kommer smygandes nu när jag varit vaken ett tag. Ska vara duktig å göra en Citroncheesecake med passionsfrukt (mersmak nr 1 2007 sid 43) till i eftermiddag då det blir fika å Mamma Mia med familjen! :)
Jag har inte gjort den tidigare men jag utgår ifrån att den blir lyckad på första försöket! :)






HA EN BRA DAG!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0